"Cu sânge rece" de Truman Capote (recenzie)

Uciderea fără milă a unei familii respectate dintr-o comunitate restrânsă a Americii de la finalul anilor '50 i-a atras atenția lui Truman Capote, care, intrigat de amploarea acestei crime, făcută aparent fără motiv, scrie cartea de față, în demersul scriitoricesc fiind ajutat de bine-cunoscuta autoare Harper Lee.
Membrii familiei Cuttler reprezintă prin excelență familia ideală americană: activiști în diverse cauze ce au avut aplomb în acea perioadă, membrii dedicați ai cultului religios pe care-l practicau și vecini de nădejde, în care te puteai încrede fără rezerve, familia era respectată și adorată unanim în rândul locuitorilor micului district în care trăiau.
După ce au percheziționat întregul domeniu al familiei după crima odioasă, polițiștii au rămas consternați de adevărul celor aflate: cele patru ucideri au fost aparent nejustificate. Din casa domnului Cuttler nu lipsea niciun obiect de valoare și era un lucru bine cunoscut în mica comunitate faptul că acesta nu avea sume mari de bani asupra sa, preferând să achite cheltuielile fermei prin intermediul cecurilor.

Dick și Perrie. Cei doi criminali. De ce ai ucide patru persoane pe care nu le-ai întâlnit niciodată? Informat eronat de către fostul lui coleg de celulă de faptul că un anume domn Cuttler, la ferma căruia fusese angajat timp de un an, ar avea asupra lui sume colosale de bani, Dick uită să țină cont de vocea rațiunii și, mânat de dorința de a obține siguranța materială într-un timp cât mai scurt, pune la cale un plan diabolic. Perrie, un tânăr a cărui viață a fost marcată de problemele mintale care l-au împiedicat să facă distincția dintre bine și rău, va fi complicele lui Dick în această mârșăvie.
Deși în jurul identității criminalilor nu planează niciun mister, "Cu sânge rece" rămâne un roman ce se citește pe nerăsuflate.
Mi-a plăcut foarte mult modul în care autorul a ales să relateze faptele, sărind de la un plan narativ la altul. Ultima zi din viața familiei Cuttler este prezentată amănunțit, fără a detalia modul în care cei patru și-au găsit sfârșitul, ca mai apoi naratorul să prezinte un cadru ce-i surprinde pe cei doi asasini la un hotel, după o lună ce au săvârșit crima. Prin acest procedeu Capote menține viu interesul cititorului până la final, când adevărul despre ultimele clipe ale familiei Cuttler va fi aflat chiar din mărturiile singurilor oameni ce au fost la locul crimei, adică făptașii.
Recomand cu căldură acest roman fanilor Agathei Christie, dar și altor categorii de cititori. "Cu sânge rece" vă va menține curiozitatea la cele mai înalte cote până la ultima pagină.